پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118962
چالش هاي پيش روي روحاني در سفر به نيويورک
تاریخ انتشار : 1393/06/31 08:52:21
نمایش : 1245
از آن جايي که اوباما يک روز زودتر از روحاني در مجمع عمومي صحبت مي کند، شانس کمي براي ديدار اتفاقي در راهروهاي سازمان ملل وجود دارد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، زماني که حسن روحاني، رئيس جمهور ايران، سال گذشته براي شرکت در مجمع عمومي سازمان ملل به نيويورک سفر کرد، خوشبيني زيادي به اين که وي توانايي تغيير اساسي در روابط ايران و ايالات متحده دارد، وجود داشت. به نظر مي رسيد روحاني مخاطب ايده آلي براي دولت باراک اوباما در ميان سياست مداران دولت ايران باشد، چون وي يکي از قطب هاي عمل گرايي در ايران است و عملکرد بسيار قدرتمندانه اي در انتخابات رياست جمهوري داشت. همچنين زماني که يک دهه پيش مذاکره کننده ارشد هسته اي بود، داراي يک دستاورد ديپلماتيک بود.

اما وقتي روحاني بار ديگر براي شرکت در مجمع عمومي به کرانه هاي رود شرقي بازگردد، ديگر کافي نيست که فقط ضد محمود احمدي نژاد باشد. درحالي که ايران مطمئناً در دوران روحاني در موقعيت بهتري در مقايسه با رئيس جمهور ناکارآمد قبلي قرار گرفته است، همچنان به دنبال توافق بلند مدت هسته اي که منجر به لغو تحريم هاي اقتصادي و ادغام در ساختار قدرت جهاني که در کنترل ايالات متحده است، مي باشد.

در واقع عدم اطمينان در مورد مذاکرات هسته اي مي توانست منجر به صرف نظر کردن روحاني از شرکت در مجمع عمومي امسال شود. البته روحاني نشان داده بود که نمي خواهد همانند احمدي نژاد باشد که در هر هشت سالي که رئيس جمهور بود در جلسات مجمع عمومي شرکت کرد و ديپلماسي نامنظم و شکست خورده ي خودش را دنبال مي کرد. با اين حال روحاني تا قبل از سخنراني ۲۵ سپتامبر در مجمع عمومي با تعداد زيادي از رسانه ها مصاحبه خواهد داشت.

روحاني صبح روز ۲۳ سپتامبر را با صرف صبحانه با سردبيران و خبرنگاران آمريکايي آغاز مي کند و شب جلسه اي خصوصي با نخبگان ايراني خواهد داشت. بعد از ظهر همان روز مصاحبه اي زنده با فريد زکريا خواهد داشت. روز ۲۶ سپتامبر هم با اعضاي کليساي سنت جان ديدار خواهد داشت. مراسم شام با ايرانيان مقيم آمريکا هم از ديگر برنامه هاي روحاني در آمريکا مي باشد.

اما برخلاف سال قبل، مقامات ايراني شانسي براي ديدار با اوباما قائل نيستند. تماس تلفني سال گذشته موجب اعتراض هايي در داخل ايران شد که در ماه هاي اخير افزايش هم يافته است. از آن جايي که اوباما يک روز زودتر از روحاني در مجمع عمومي صحبت مي کند، شانس کمي براي ديدار اتفاقي در راهروهاي سازمان ملل وجود دارد. مسئله ي ديگري که منجر به شباهت بيشتر سفر روحاني به احمدي نژاد خواهد شد، مواجه شدن وي با انتقاد از سياست هاي داخلي ايران به ويژه مسائل حقوق بشري است. به ويژه آن که مقامات ايران نتوانستند جيسون رضائيان خبرنگار واشينگتن پست و همسرش را قبل از سفر روحاني به آمريکا آزاد کنند.

هاله اسفندياري مدير برنامه خاورميانه مرکز بين المللي وودرو ويلسون معتقد است «روحاني در مقايسه با سال گذشته، لحظات دشوارتري با رسانه ها خواهد داشت» وي در ادامه مي گويد «اگر رضائيان تا قبل از رسيدن روحاني به نيويورک آزاد نشود، درآن صورت اين مسئله نشان دهنده ي ناتواني روحاني در مهار سازمان هاي امنيتي و قوه قضائيه ايران مي باشد»

روحاني در ديگر حوزه که بيشتر در آن ها اختيار داشته، بهتر عمل کرده است. توقف موقت تحريم ها که به خاطر توافق اوليه هسته اي در سال گذشته به دست آمد و مديريت بهتر اقتصاد موجب شده است که اقتصاد از رکود خارج شود و رشد اقتصادي بعد از حدود دو سال از رشد منفي در بيايد. برخي از بخش ها از جمله صنعت خودرو رشد قابل توجهي را تجربه کرده اند و فروش پتروشيمي و نفت هم افزايش يافته است. اما ميزان بيکاري همچنان بالاست و بسياري از بازرگانان خارجي که به ايران هجوم آورده اند تا زماني که مناقشه هسته اي کاملاً حل و فصل نشده است، از امضاي قراردادها خودداري مي کنند.

هنوز معلوم نيست که ايراني ها درباره مسائل مهمي همچون ظرفيت برنامه غني سازي و مدت زمان محدوديت اعمال شده بر آن، چگونه توافق مي کنند. محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران در جلسه اي که در ۱۷ سپتامبر در شوراي روابط خارجي در نيويورک داشت گفت ايران متعهد به حل اين مسئله است، اما مشخص کرده است که ايران از ميزان سانتريفيوژهايي که هم اکنون در حال فعاليت هستند – حدود ۱۰ هزار عدد- کم نخواهد کرد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html